Az új ingatlan-nyilvántartási rendszerben a feleknek elektronikus aláírással kell majd ellátni az okiratokat.
Új törvény az ingatlan-nyilvántartásról
A jelenleg hatályos, az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (Inytv.) helyébe 2025. január 1. napján az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (új Inytv.) lép, amely - későbbi, jelenleg még nem pontosan ismert hatályba lépési dátummal - jelentős változásokat hoz az ingatlan-nyilvántartási eljárásban.
Automatikus széljegyzés és bejegyzés
Az új ingatlan-nyilvántartási eljárás digitális alapon fog működni, az E-ING-rendszeren keresztül. A teljes mértékben elektronikussá váló eljárás újításaként a jelenlegi földhivatali rendszert egy országos illetékességű szerv váltja fel. A rendszer valódi újdonsága az lesz, hogy az ügyvéd által benyújtott beadványokat automatikusan széljegyzi, majd automatikusan el is bírálja, hacsak valamilyen okból át nem kell térni az automatikusról a teljes eljárásra.
Marad a kötelező jogi képviselet
Az ingatlan-nyilvántartási kérelmeket az új törvény hatályba lépésétől kizárólag elektronikus űrlap kitöltésével lehet leadni, amelyben az eljáró ügyvéd rögzíti az adásvételi (ajándékozási-, csere-, stb.) szerződés lényeges adatait. Az új ingatlan-nyilvántartási eljárásban a jogi képviselet továbbra is kötelező marad.
Csak elektronikus formában
Az automatikus döntéshozatal során az eljáró ügyvéd által feltöltött formanyomtatvány tartalma lesz az irányadó, a papíralapú közokirat vagy magánokirat csak akkor szolgálhat az E-ING bejegyzés alapjául, ha azt az ügyvéd előzetesen elektronikus okirattá alakította. Kivétel lesz ez alól az adatokban beállt változások átvezetésére irányuló kérelem, amit a jogosult a digitális forma mellőzésével is előterjeszthet.
A szerződő feleknek elektronikus aláírás szükséges
Ahhoz, hogy valaki magánszemélyként, vagy jogi személy törvényes képviselőjeként az új ingatlan-nyilvántartási rendszerben eljárhasson, rendelkeznie valamilyen fokozott biztonságú elektronikus aláírással. Ezzel az aláírással kell majd ellátnia az ingatlan ügyletek során az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerben elérhető űrlapot az ügyvédi irodában az ingatlan ügyletek, például adásvételi szerződés megkötése során. A fokozott biztonságú aláírás birtokában a jogi képviselő által beküldendő, E-ING alapjául szolgáló okiratok távolról is elláthatóak lesznek majd elektronikus aláírással, így az aláíró felek megfelelő infrastruktúra birtokában online formában is aláírhatják majd az ingatlanügyletekhez kapcsolódó szerződéseket és kapcsolódó irataikat.
Honnan lesz Önnek elektronikus aláírása?
Új személyazonosító igazolvány igénylésekor a kormányablakban mindenképpen kérjék a Kormányhivatal által biztosított, ingyenes elektronikus aláírásokat. Ez a kiállítástól két évig lesz érvényes. Az új személyi igazolvány igénylésekor tehát figyeljenek arra, hogy az ügyintéző egy zöld szegélyű és egy kék szegélyű borítékot is átadjon az aláírásokhoz tartozó kódkártyákkal. További részleteket tudhat meg a személyi igazolványhoz tartozó elektronikus aláírásról a https://eszemelyi.hu/szolgaltatasok/#elektronikus-alairas címen.
2024. május 21-től letölthető a DÁP (digitális állampolgárság) mobilalkalmazás, amellyel a későbbiekben létrehozható az ingatlan ügyletekhez szükséges elektronikus aláírás. Részletes információk: https://dap.gov.hu/