A társasházi közös képviselőket 2025. május 1-től kötelező regisztrálni az ingatlan-nyilvántartásban
Mi az alapja a regisztrációs kötelezettségnek?
A társasházközösségeket és tisztviselőiket sem bíróság, sem más szerv nem tartja nyilván, jelenleg csak a társasház, mint ingatlan szerepel az ingatlan-nyilvántartásban, a tisztségviselők pedig sehol. A nyilvántartásba vételi kötelezettség előírásával a jogalkotó három célt kíván elérni [Társasházi törvény (Tht.) 55/A. § (1) bekezdése]. Elsődleges cél az átláthatóság, azaz létre kell hozni egy közhiteles nyilvántartást, amely tartalmazza, hogy ki jogosult képviselni az adott társasházat; másodszor elősegíteni a törvényességi felügyeleti eljárások hatékonyságát; harmadszor pedig a megfelelő kapcsolattartás elősegítése a társasházak és a közösség jogait és kötelezettségeit érintő hatósági eljárások során.
A Tht. 55/A. § (2) bekezdése és 64/A. §-a szerint idén május 1-jéig minden közös képviselőnek (intézőbizottsági elnöknek) kötelezettsége nyilvántartásba vetetnie magát, mert május 2-ától csak így láthatja el a társasházi közösség ügyeinek intézését.
Milyen formai követelmények szükségesek ehhez?
A bejegyzés alapjául szolgáló okirat a közös képviselő, illetve az intézőbizottság elnöke megválasztásáról szóló határozatot tartalmazó közgyűlési jegyzőkönyv. A Tht. 28. § (1) bekezdés d) pontja értelmében ugyanis a közgyűlés kizárólagos hatáskörében határoz a közös képviselőnek vagy az intézőbizottság elnökének és tagjainak a megválasztásáról és felmentéséről. A Tht. 39. § (1) bekezdés e) pontja szerint a közgyűlésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amelynek tartalmaznia kell a közgyűlés által meghozott határozatokat szó szerint és a szavazás eredményére vonatkozó adatokat. A (2) bekezdés alapján a jegyzőkönyvet a közgyűlés levezető elnöke és a jegyzőkönyvvezető írja alá, és azt a közgyűlésen erre megválasztott két tulajdonostárs hitelesíti. Az aláíráson felül az aláírók nevét és közgyűlésen ellátott tisztségét is tartalmaznia kell a jegyzőkönyvnek. A új Inytv. 35. § (2) bekezdése alapján a közgyűlési határozatot ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni.
Milyen tartalmi követelményeknek kell megfelelnie a határozatnak?
A bejegyzés alapjául szolgáló határozatnak tartalmaznia kell
- a társasházközösség nevét, és a társasházi törzslap helyrajzi számát,
- a természetes személy közös képviselő nevét és lakcímét,
- a nem természetes személy közös képviselő megnevezését, székhelyét, cégjegyzékszámát (ha nem minősül cégnek, akkor a nyilvántartási számát), email címét és telefonszámát,
- a tisztség keletkezésének és megszűnésének időpontját, illetve utóbbi helyett azt, ha határozatlan időre került megválasztásra,
- a társasházközösség bejegyzési engedélyét.
Van-e költsége az eljárásnak?
Az ingatlan-nyilvántartási eljárásért eljárási díjat nem kell fizetni, azonban a – szabad megállapodás tárgyát képező – ügyvédi munkadíj a társasházat terheli. Kérje kedvező ajánlatunkat a honlapon szereplő elérhetőségeinken.